خروجی هر علمی بایستی باعث رفاه و آسایش انسانها گردد . تا ضمن کم کردن مشکلات زندگی ؛ آسایش و ثرت بیشتر را به همراه آورد .

مقاله زیر به بررسی شیوه اثربخشی دانش رباتیک در اقتصاد و کسب و کار می پردازد.

پاسخ به سوالاتی راجع به اینکه

هوش مصنوعی چه تاثیری در مدیریت ارتباط با مشتریان دارد؟

آیا هوش مصنوعی می واند در پیش بینی اقتصاد؛بورس و بانک نقش ایفا کند؟

پاسخ به این سوالات را می توانید تا حدودی در این مقاله پیدا کنید.

اثرات رباتیک و هوش مصنوعی در اقتصاد و کسب و کار

11 دیدگاه در هوش مصنوعی و سیستم خبره-اثررباتیک بر اقتصاد
  1. دانش داده کاوی امروزه با بهره گیری ازعلوم مختلف همچون آمار ریاضیات و هوش مصنوعی پاسخ گوی نیازهای جدیدی ازجمله پیش بینی و کشف الگوهای پنهان درداده ها است باتوجه به رقابت فشرده دربازار و گزینه های متنوعی ازمحصولات و خدمات که پیش روی مشتریان قرار دارد تحلیل رفتار مشتریان عامل بسیارمهمی برای بقای بنگاه ها تلقی میشود با توجه به موارد ذکر شده یکی ازموثرترین ابزارهای بررسی رفتار مشتریان، داده کاوی است که توسط هوش مصنوعی محقق می شود.

    امروزه، سرمایه گذاری در بورس، بخش مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل می دهد. به همین دلیل پیش بینی قیمت سهام برای سهامداران از اهمیت خاصی برخوردار شده است تا بتوانند بالاترین بازده را از سرمایه گذاری خود کسب کنند. از سوی دیگر، شاخص قیمت سهام نشان دهنده وضعیت کلی بازار سهام است و می تواند به پیش بینی سهامداران جهت سرمایه گذاری کمک کند. اغلب در سالهای گذشته از روشهای کلاسیک برای پیش بینی قیمت سهام استفاده می کردند، اما با پیشرفت و توسعه مداوم روشهای فرا ابتکاری، شبکه های عصبی و شبکه های عصبی فازی، کاربردهای روزافزونی در مبحث پیش بینی شاخص قیمت سهام پیدا کرده اند.

    پس به نظر من از طریق هوش مصنوعی می توان تحلیل و پیش بینی کرد.

  2. هوش مصنوعی علم تجزیه و تحلیل است و میتواند با استفاده از ابزارها آینده را به نوعی پیش بینی کند به خصوص در زمینه بورس که نیاز به تحلیل و پیش بینی دارد استفاده از هوش مصنوعی تاثیر زیادی در پیش بینی آینده دارد ولی ۱۰۰% جوابگو نیست.
    در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری نیز باید به نحوی تحلیل رفتار مشتری صورت گیرد تا بتوانیم پیش بینی درستی از خواسته ها وعلاقه مندی های مشتری داشته باشیم که در این مورد نیز هوش مصنوعی نقش بسزایی دارد زیرا ابزارهای هوشمند میتوانند مانند انسان فکر کنند.

  3. به نظر من هوش مصنوعی میتواند باعث این شود ک در ارتباطات با هر مشتری ب نحوی پاسخ گو باشد
    ک مشتری با رضایت کامل از ان محصول یا هرچیز دیگری داشته باشد و همینطور ک هوش را باید طوری تربیت کرد
    ک با هرشخص چگونه برخوردی داشته باشیم تا رضایت مشتری را جلب کنیم.
    در پاسخ دومین سوال میشه گفت بله برای مثال میتوان دستگاهای Atm را معرفی کرد.زمانی که این دستگاها در کشورمون پدیدار شدند
    با محدودیت خ زیادی رو به رو بود اما به مرورزمان ویژگیهای زیادی به این دستگاهها اضافه شد ک میتوان نتیجه را از هوش کسانی دید ک این طرح را پیاده سازی و با گذشت زمان ویژگیهای بیشتری را اضافه کردند تا انسانها در انجام کار وقت زیادی را اتلاف نکنند

  4. باتوجه به مقاله، مدیریت ارتباط بامشتری تحت تاثیر روباتیک (که شامل هوش مصنوعی است)قرار گرفته.به نظرم هوش مصنوعی باعث حفظ و نگهداری مشتری،جذب و گسترش مشتری می شوداز طریق ربات انسان نما(که اعمال انسان را انجام میدهند)در ارائه خدمات به مشتری(از طریق تلفن،اینترنت،خودپرداز) می تواند مکالمه وپاسخ را پردازش کند،نمایندگی های که در مراکز تماس وپیشگویان هستند میتواند توسط ربات جایگزین شودو دربخش های اجرایی درمقابل مشتری انجام وظیفه کند،که باعث صرفه جویی در زمان میشود.
    هوش مصنوعی ماشینی است که میتواند فکر کند وبا استفاده از ابزار پیش بینی کند.امروز مشتریان نقش کلیدی در عرضه ی اقتصاد ایفا می کند،که درعصر دیجیتال توسعه ی سریع سیستم پرداخت واستفاده از پول الکترونیکی باعث نوسانات بیشتری در سیستم مالی و اقتصاد خواهد شد.

  5. مرتضی حمدانی مطلق ۷ آبان ۱۳۹۴ در ۱۷:۴۴ پاسخ

    هوش مصنوعی چه تاثیری در مدیریت ارتباط با مشتریان دارد؟
    با افزایش تجارت الکترونیکی و افزایش داده ها مدیرت ارتباط مشتریان (CRM) به یک سیستم هوش مصنوعی که شامل تجربیات چند فرد متخصص است در صرفه جویی در زمان سازماندهی ارتباط برقرار کردن و برقراری نظم احتیاج دارد و با هوش مصنوعی این کار ها به طور دقیق و منظم با حداقل اشتباه انجام میشود و در طول زمان نیز به تجربیات آن اضافه میشود و سیستم به راحتی میتواند جوابگویی نیاز مشتریان شود
    آیا هوش مصنوعی می واند در پیش بینی اقتصاد؛بورس و بانک نقش ایفا کند؟
    هوش مصنوعی با داشتن تجربیات چندین فرد متخصص میتواند اطلاعات مربوط به بازار بورس را آنالیز کند که با تجربیات چندین شخص و بالا و پایین آمدن سود آن سهام و با در نظر گرفتن اوضاع اقتصادی و بقیه عوامل یک پیشبینی که حداقل خطا را داشته باشد را عرضه می کند که از شبکه عصبی شبکه عصبی فازی و الگوریتم ژنتیک در این سیستم استفاده می شود که هر کدام از آنها مزایا و معایبی دارند.

  6. در ارتباط به نحوه ی خدماتی که می توان به مشتری داد می توان گفت هوش مصنوعی تاثیری زبادی دارد چون میتواند خدمات بسیار خوبی را ب مشتریان داد و همچنین میتواند پاسخگویی نیازهای جدید مشتریان نیز باشد
    و میتوان خدمات مشتری های بیشتری را جذب کرد
    سرمایه گذاری در سهام عرضع شده در بورس اوراق بهادر و بانکی از گزینه های پرسود در بازار می باشد.بازار سهام دارای سیستمی غیر خطی و اشوب گونه است که تحت تاثیر شرایط سیاسی و اقتصادی و روانشناسی می باشدو میتوان از سیستم های هوشمند و غیر خطی همچون شبکه های مصنوعی استفاده کرد شبکه های غصبی فازی و الگوریتمهای ژنتیک برای پیش بینی قیمت سهام و بانک استفاده نمود
    در واقع از هوش مصنوعی استفاده کرد تا بهترین زمان را برای سرمایه گذاری را پیدا کرد

  7. فرشاد پورابراهیمی ۸ آبان ۱۳۹۴ در ۱۵:۴۱ پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحیم
    در پژوهشی دیگر با نام «پیش‌بینی بازده سهام با استفاده از شبکۀ عصبی مصنوعی: بررسی بازار بورس تهران»، با استفاده از یک مدل شبکۀ عصبی مصنوعی، ارتباط برخی پارامترهای مستقل را بر روی سطح شاخص بازده سهام به‌عنوان یک متغیر وابسته کشف و تعیین شد. نتیجۀ پژوهش آنها نشان داد که مدل‌های شبکۀ عصبی مصنوعی می­توانند در مقایسه با سایر مدل­های پارامتریک مانند رگرسیون و سایر تکنیک­های آماری سنتی بهتر عمل کنند (دکتر حسین عبده تبریزی و حسن پناهیان).

    در مطالعۀ دیگری با عنوان «پیش‌بینی بازده روزانه سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از شبکۀ عصبی مصنوعی»، به بررسی پیش‌بینی رفتار بازده سهام شرکت­های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و انجام عمل پیش‌بینی با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی پرداخته شد. طبق نتایج این پژوهش، رفتار سری زمانی سهام شرکت‌ها در بازۀ پنج‌سالۀ ۱۳۷۷ الی ۱۳۸۲ یک فرایند تصادفی نیست و دارای حافظه است؛ همچنین، شبکه­های عصبی مصنوعی با میزان خطای نسبتاً مناسبی می‌تواند بازده روزانه را پیش‌بینی کنند (نمازی و کیامهر، ۱۳۸۶).

    در پژوهشی با عنوان «روش شبکۀ عصبی مصنوعی برای پیش‌بینی کوتاه‌مدت شاخص قیمت سهام»، کوشیدند تا با استفاده از شبکۀ عصبی مصنوعی شاخص قیمت سهام تورنتو را پیش‌بینی کنند. در مدل ارائه‌شدۀ آنها چندین شاخص اقتصادی به‌عنوان ورودی به مدل داده می­شوند. در مدل ارائه‌شدۀ آنها پیش‌بینی‌ها برای روز آینده، هفتۀ آینده، دو هفتۀ آینده و یک ماه آینده انجام شد. همچنین، معماری شبکۀ عصبی در مدل آنها یک شبکۀ عصبی به‌صورت ۱-۱۰-۱ بود و آنها برای ۲۵ بار آزمایش را تکرار کردند تا وزن‌های اولیۀ تصادفی متعددی را بررسی کنند. نتیجۀ پژوهش آنها نشان می­داد، شبکه‌های عصبی مصنوعی می­توانند پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را به‌خوبی انجام دهند؛ بدین معنی که پیش‌بینی‌های روز بعد و هفتۀ بعد پذیرفتنی بودند؛ اما در پیش‌بینی­های طولانی‌مدت‌تر، برای مثال پیش­بینی دو هفتۀ آینده و یک ماه آیندۀ مدل ارائه‌شده در پژوهش آنها نمی‌توانست نتایج خوبی ارائه کند (نادیا اسکندر و رجینا ساسکاتچیوان (۲۰۰۵)).

    شبکه­های عصبی مصنوعی (ANN) نوعی مدل‌سازی ساده‌انگارانه از سیستم‌های عصبی واقعی هستند که کاربرد فراوانی در حل مسائل مختلف در علوم دارند. حوزۀ کاربرد این شبکه‌ها آنچنان گسترده است که از کاربردهای طبقه‌بندی گرفته تا کاربردهایی نظیر درون­یابی، تخمین، آشکارسازی و … را شامل می­شود. شاید مهم‌ترین مزیت این شبکه‌ها توانایی وافر آنها در کنار سهولت استفاده از آنها باشد (صیادی، ۱۳۸۷).

  8. امیرحسین مهرابی جم ۱۲ آبان ۱۳۹۴ در ۱۹:۰۲ پاسخ

    در جواب به سوال اول در مدیریت ارتباط با مشتریان میتوان گفت که تاثیر بسزایی دارد زیرا در جلوگیری از اتلاف وقت و زمان و امنیت و کارایی میتواند تاثیر داشته باشد.حتی در این مقاله نمونه ای از آن ربات ها میتوانند به راحتی در بخش های اجرایی بسیاری حتی در مقابل مشتریان انجام وظیفه کند.نمایندگی ها در مراکزتماس و یا پیشگویان میتواند توسط ربات که شامل هوش مصنوعی هستند جایگزین شوند.هوش مصنوعی میتواند به عنوان علمی تعریف شده مطالعات به صورت کامپیوتری میتواند فکر کند وانجام-ارتباط برقرار کردن و عمل در زمینه بسیاری به عنوان یک انسان نجام فعالیت کند تعریف شود.
    و در سوال دوم نیز بله میتواند که باعث افزایش تبلیغات در بانک و بورس و….باشد.که بانکها میتوانند افزایش تبلیغات خود را ارزیابی کنند.

  9. بسم الله الرحمن الرحیم
    به نظر من و بنا به تعریف هوش مصنوعی که با استفاده از برنامه هایی با قابلیت یادگیری و استدلال هوشمندانه طراحی شده و با استفاده از ابزار رفتار انسانی را تقلید می کنه ؛ با توجه به الگوریتم ها ریاضی و آماری خودش پیشنهاد هایی رو برای بهبود فضای موجود و رفع نگرانی ها ارائه می ده . نمونه ای از این نگرانی ها که در متن مقاله به اون اشاره شده ، سیل بیکاران و عدم وجود نیرو جهت انجام امور فنی و مهندسی بود . هوش مصنوعی با بررسی داده ها و طبقه بندی اون ها و همین طور یادگیری مباحثی که تو همین مراحل نیاز خواهد داشت ، به مرحله ی داده کاوی و استخراج صحیح اطلاعات می کنه . به نظر من از این جا باید پای سیستم خبره رو هم به برنامه ها و راه حل هامون باز کنیم . توی تعریف سیستم خبره هم خونده بودیم که این فنآوری از هوش مصنوعی استفاده می کنه اما مانند یه انسان خبره عمل می کنه . در حالی که توی هوش مصنوعی هدف فقط انسان گونه شدن بود نه متخصص شدن .
    برای پاسخ به دو پرسش مطرح شده ، هوش مصنوعی به اندازه کافی پاسخگو خواهد بود . ارتباط با مشتری بعد از بررسی رفتار مشتری و ایجاد رابطه های منطقی بین اون رفتار ها و استدلال و به دست آوردن یه روش برای رفع نیاز ها ، از دست آورد های هوش مصنوعی می تونه باشه . یا با تحلیل آمار ها و شاخص ها توی زمینه اقتصادی و … پیشنهاد های قابل اتکایی ارائه می کنه .
    در کل بنا به متن مقاله خیلی از کار هایی که الان به دست بشر صورت می گیره ، می تونه توسط ابزارها و ربات هایی که از دانش ( هوش مصنوعی ) انجام بشه . ارائه خدماتی که توی کارخونه های بزرگ تولیدی و … هست که ممکنه حتا از توانایی فیزیکی بشر هم خارج باشه رو رفع می کنه . منتها مبحث سیستم های خبره فرا تر از این نیاز ها رو برطرف می کنه . برای مثال تو مقالع اشاره به دستگاه های پوشیدنی هوشمند ، نانو ذرات و تاثیرشون تو پزشکی ، هواپیماهای بدون سرنشین که برای پرواز نیاز به مجوز دارن ، ابزار های مخصوص برنامه های ناسا ( مثل عینکی که برای بررسی ها در فضا در اختیار فضا نوردا قرار می گیره ) و … همگی بیشتر از یک فرد عادی نیاز به تخصص داره که نیاز به سیستم خبره به خوبی احساس میشه .

  10. عارفه فتحعلی بیگلو ۱۷ آبان ۱۳۹۴ در ۲۱:۱۳ پاسخ

    درتصمیمات تجاری،هوش مصنوعی به صورت نرم افزار عرضه میشود تحلیل گران مالی از نرم افزار های مختلف هوش مصنوعی برای مدیریت دارایی ها،سرمایه گذاری در بازار بورس وانجام عملیات مالی استفاده میکنند.بیمارستان هاازهوش مصنوعی به طرق مختلف استفاده میکنند. برنامه ریزی برای پرسنل،تخصیص تخت بیمارستان وتشخیص ومطالعه ی بیماری ها ازجمله مواردبه کارگرفته شده دربیمارستان هاست آژانس های دولتی ازهوش مصنوعی برای کشف متقلبین کارت های اعتباری وزرات های بیمه برای ردیابی وکشف حق بیمه های تقلبی بهره میبرند.ازهوش مصنوعی میتوان درموارد نظیرترین قیمت بلیط هواپیمابرای مسیرهای مختلف واکتشاف نفت استفاده کرد.

  11. هوش مصنوعی با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات اقتصادی از جمله مشخصات هر مشتری, میزان خرید های قبلی او ,علاقه مندی به خرید چه نوع کالایی دارد و حداکثر بودجه او چقدر است. یک سیستم هوش مند میتواند پالس هایی به مدیر بخش بفرستد و او را از این اطلاعات باخبر کند و مدیر(فروشنده) با استفاده از این داده ها میتواند محصول مورد پسند آن مشتری را به او پیشنهاد کند.

    هوش مصنوعی در بورس هم دارای تکنیک های خاصی است :
    از جمله رسد کردن بازار
    میزان ورود و خروج مالی هر شرکت
    حجم معاملات
    بازه ی زمانی
    سهام شناور
    eps و dps ها
    و….
    هوش مصنوعی با کنار هم گذاشتم این اعداد و ارقام و با استفاده از فرمول های اقتصادی میتواند سیستم بورس یک کشور را پیش بینی کند.

    با استفاده از هوش مصنوعی می توان سایت هایی ساخت که برای هر مشتری از هر کشوری محصول مورد علاقه ی او را که در جست و جو های خود در اینترنت انجام داده برایش نمایش دهد.
    سایت علی بابا نمونه ای هوشمند از این نوع کسب و کار است


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *