زبانهای برنامه سازی اغلب به منظور کنترل رفتار ماشینهای میزبان (همان کامپیوترها) استفاده می شوند.

همانگونه که می دانیم زبانهای طبیعی (Natural Language) در دو پارامتر نحو (Syntax) و معنا (Semantic) تفاوت دارند . همین دو پارامتر در زبانهای صوری نیز وجود دارد .

تقریبا بالغ بر ۱۰۰۰ زبان برنامه سازی مختلف تا بحال جهت توسعه برنامه ها بوجود آمده اند . هر چند که برخی از این زبانها بیشتربه قبل برمی گردند و امروزه وجود ندارند. اما هر ساله دهها زبان برنامه نویسی به این تعداد اضافه می گردد.

در زیر لینک مقایسه زبانهای برنامه نویسی مختلف بر اساس زمان استاندارد سازی و نوع زبان و کاربرد آن با هم مقایسه گردیده است که می تواند مورد استفاده دانشجویان درس طراحی و پیاده سازی زبانهای برنامه سازی و همچنین اصول طراحی کامپایلر مورد استفاده قرار گیرد.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_programming_languages

2 دیدگاه در مقایسه زبانهای برنامه نویسی
  1. «بهترین» زبان برنامه‎­نویسی وجود ندارد.

    ضمنا تعداد کمی برنامه­‎نویس هستند که فقط به یک زبان مسلط باشند.

    برای مثال اگر انتخاب شما جاوا اسکریپت باشد، شما به نتیجه­‎ی خوبی نخواهید رسید مگر اینکه با HTML، CSS و جنبه­‎هایی از مرورگرهای وب آشنایی داشته باشید. در انتخاب زبان­‎های سمت سرور مانند PHP، Ruby و ASP.NET باید اطلاعاتی درمورد وب­‎سرور، HTTP، پایگاه­‎های داده­‎ی SQL یا غیر SQL و گاهی اوقات نیز XML و JSON داشته باشید.

  2. اکثر زبان­‎ها از نظر مفاهیم شبیه به یکدیگر بوده و مهارت­‎های شما قابل انتقال به زبان دیگری خواهد بود.
    از زبان های مورد توجه که مانند #C شی گراست زبان java است.این زبان نیز مانند #C و C بر پایه ی C استوار است بسیاری از ویژگی های این زبان مانند #C است

    خیلی قوی ، ساختار بسیار خوش شکل و نزدیک به زبان ، Debuggingرو نسبت به زبان هایی با ساختار C خیلی ساده تر است و خوب این طبیعی است چون Pascal آخرین زبان برنامه نویسی بود که با ساختاری جدید عرضه شد.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *