یکی از سوالات مهمی که در کارآفرینی باید از خود سوال کنیم این است که خدمات یا محصولی که توسط کارآفرینی مورد نظر، قرار است به مشتریان عرضه شود تا چه حد مهم است؟ چه مشکلی را حل میکند؟ تا چه میزان میتواند مفید باشد؟ چند درصد از نیاز مشتریان را رفع خواهد کرد؟ یا چه منظوری را قرار است تامین کند. سنجش ارزش خدمات یا محصولات قبل از شروع کار میتواند در موفقیت کارآفرین تاثیر به سزایی داشته باشد. عدم بررسی این کلید واژهی مهم کارآفرینی، ممکن است در اندک زمانی، سرمایه را روبه نابودی بکشاند.
تعریف ارزش آفرینی
تفکر صحیح در مورد ارزش کالا و محصول منجر به ارزش آفرینی میشود. ارزش آفرینی یکی از مولفههای بسیار مهم کارآفرینی است. این واژه در حوزهی کارآفرینی اینگونه تفصیر میشود که ارزش همان چیزی است که مشتری حاضر است به خاطر آن پول پرداخت کند. پس برنامه ریزی و بررسی ارزش کالا و خدمات قبل از شروع کار میتواند درصد ریسک کار را پایین بیاورد و سرمایه را حفظ کند.
ارزش آفرینی در محدودهی جغرافیایی
ارزش آفرینی یک مقولهی بسیار مهم و تشخیص آن میتواند یک کار تخصصی و کارشناسی باشد. اگر توجه داشته باشید میزان ارزش کالا و خدمات در نقاط جغرافیایی مختلف میتواند متفاوت باشد و ممکن است این محصولات و خدمات در یک منطقه ارزش و اهمیتی برای جامعهی هدف نداشته باشد و برعکس در منطقهی دیگر برای افراد بسیار لازم و ضروری باشد.
مطالعه در مورد جامعهی هدف
بررسی دقیق جامعهی هدف یکی از مواردی است که میتواند در تشخیص ارزش موثر باشد و کارآفرین را به راهی درست هدایت کند. ارزش، ملاک انتخاب یک مشتری است و پولی که توسط مشتری بابت کالا و خدماتی پرداخت میشود بابت ارزشیست که آن محصول برای مشتری به ارمغان میآورد. حال با شناخت جامعهی هدف میتوان محصول و خدماتی با ارزش را به جامعه ارائه داد.
ارکان کارآفرینی
هر کارآفرین علاوه بر خلاقیت و نوآوری، فرصت ورزی، مخاطره پذیری، پشتکاری و سخت کوشی، ارزش آفرینی را نیز باید در دستور کار خود قرار دهید. موارد بیان شده از ارکانهای مهمی است که هر کارآفرین باید در پروسهی فعالیت خود به آنها توجه و تمام توان خود را به کار گیرد.
حال با توضیحاتی که در بالا به آن اشاره شد میتوان گفت زمانی پروسهی کارآفرینی به صورت کامل محقق خواهد شد که ارزشی جدید و مفید را ایجاد کند. با توجه به این موضوع کارآفرینی را میتوان استفاده و بهره گیری از فرصتها به منظور ایجاد ارزشی جدید و ثمربخش تعریف کرد.
به جرات میتوان گفت که هیچ ارائهی خدمت یا عرضهی محصولی با موفقیت همراه نخواهد بود مگر ارزش آفرینی در آن رعایت شده باشد. خودتان را جای مشتری هدف قرار دهید، آیا محصول یا خدمتی که برای ارائه به شما برنامه ریزی شده است دردی از دوا خواهد بود؟
و در آخر، میدان رقابتی که توسط پیشرفت تکنولوژی و فناوری در عصر جدید برای کسبوکارها ایجاد شده است نیاز به تفکر درست دارد. بررسی همه جانبه در مورد کسب و کار مورد نظر مرهون شناختی است که شما از دنیای اطراف و فناوری حاصل از آن دارید. مراجعه به مشاوران متخصص در این حوزه میتواند نقش یک شاه کلید را برای شما داشته باشند، پس در این مورد تردید نداشته باشید و به فکر سرمایهای باشید که میتواند با روشهای صحیح چندین برابر شود یا با یک انتخاب اشتباه نابود شود.