مصورسازی دیتا در اینفوگرافیک

تفاوت اصلی بین دیتا و اطلاعات در چیست ؟
دیتا به عنوان یک ماده سطری برای ساختن اینفوگرافیک شما استفاده می شود.اما اطلاعات داستانی است که برای انتقال مفهوم به مخاطب اینفو گرافیک ازآن استفاده می کنید. به بیان دیگر داده ها آجرهای خانه اطلاعات هستند.
وقتی که از مصور سازی اطلاعات در اینفوگرافیک استفاده می کنیم بایستی دیتا را به تصاویر تبدیل نماییم تا فهم بیننده از تصویر بزرگ را تقویت نماییم. در زیر تعدادی از روشهای معمول برای مصور سازی اطلاعات در یک اینفوگرافیک را معرفی می کنیم.

۱-چارت رادار(Radar Chart)
۲-هماهنگی مواری(Parallel Coordinates)
۳-درخت هایپربولیک(Hyperbolic Tree)
۴-خوشه بندی(Clustering)
۵-دیاگرام چرخه(Cycle Diagram)
۶-نمودارزمانی(Timeline)
۷-دیاگرام ون(Venn Diagram)
۸-فلوچارت(Flowchart)
۹-نمودار Sankey ِDiagram
۱۰-نمودار ارتباط بین موجودیت ها(Entity Relationship Diagram)
۱۱-پتری نت(Petri Net)
۱۲-نقشه داده(Data Map)
۱۳-نقشه درختی(Tree Map)
۱۴-شبکه معنا(Semantic Network)

به هر صورت مصورسازی دیتا در اینفوگرافیک یکی از پایه ای ترین شیوه هایی است که جهت انتقال مفهوم بین تولید کننده محتوا و مصرف کننده محتوا استفاده می شود . مصورسازی دیتا در اینفوگرافیک به شیوه بصری به دنبال انتقال و فهم سریع محتوا برای خواننده می باشد.

نمونه ای از یک شبکه معنا نمونه ای از اینفوگرافیک

 

همانگونه که از اسم واژه اینفوگرافیک (Info-graphic) برمی آید از ترکیب واژه Information و Graphic ناشی شده است. به بیان دیگر اطلاعاتی که به بیان گرافیکی بیان شود اینفوگرافیک نامیده می شود.

با توجه به مواردی که در بالا اشاره گردید تفاوت بین اینفوگرافیک و شبکه معنا را بیان نمایید.(پاسخ به این سوال برای دانشجویان سیستم خبره الزامی است )

17 دیدگاه در مصورسازی دیتا در اینفوگرافیک
  1. به نظر بنده و چیزی که استاد تو کلاس فرمودند و از این مطلب و مطالب مشابه در سایت های دیگه دیدم info graphic به معنی اطلاعاتی که به صورت گرافیکی هست و شبکه معنا گونه ای از اون هستش که به این صورت عمل میکنه که یک سری اطلاعات مثلا مشخصات گونه ای از پرندگان رو یک سمت و گونه ای دیگه رو سمت دیگه و اطلاعات و مشخصات آن ها رو با هم مقایسه میکنه و ویژگی های مشترکشون رو به هم وصل میکنه و مشخص میکنه

  2. تفاوت اینفوگرافیک و شبکه معنا ؟؟
    اینفوگرافیک ها نمایشگرانی هستند که داده ها و اطلاعات را به زبان تصویری ساده برای مخاطب بیان میکنند . استفاده از اینفورگرافیک ها باعث میشود بیننده حجم زیادی از اطلاعات که بصورت نوشته ممکن است یه مقاله شود در کوتاهترین زمان ممکن دریافت کنند که ممکن است از طریق جدول ، نمودار، شکل و نوشته باشد .
    شبکه معنا در نمایش داده استفاده میشود . برای نمایش از طریق گراف میباشد که از گره و یال تشکیل شده است . در بعض موارد از ویژگی ارث بری نیز استفاده میکنند

  3. سلام.
    شبکه معنا روشی ک با استفاده از گره دانشو بازنمایی میکنه.شبکه معنا با استفاده از ۱- خاص‌تر شدن ۲-عام‌تر شدن ۳-مفاهیم مشابه گسترش می‌یابد.یک ویژگی وراثت دارند.یعنی خاصیت یا مفهومی از گره ب ارث برده مشوند..در مـال بالا شکل سمت راست همه حیوان هستند.این ویزگی باعث جلوگیری از تکرار میشود و حجم را کاهش میدهد.مشکل اساسی این روش استاندارد نبودن روش بازنمایی است……
    تفاوت اصلی این ۲تا اینه ک/شبکه معنا خیلی سادس ولی اینفو گرافیک ی طراحی زنده(با استفاده از گرافیک( از شبکه معنا استفاده میکنیم تا یک اینفوگرافیک درست کنیم.
    بطور مثال شما بستی و آجر و شلوار را در نظر بگیرید.الان ب اجزای انها فکر میکنید یا شکل انها؟؟؟ مسلما همه شکل
    بطور کلی مغز ما علاقه خاصی ب روش بصری دارد. همین شکل سمت چپ با گرافیکی زیبا اجزای تشکیل دهنده یک تلفن همراه را نشان میدهد

  4. اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف آن‌ها در جاهایی که نیاز به توضیح ساده و انتقال سریع اطلاعات است کاربرد دارند. که کاربر با نگاهی کوتاه حجم زیادی از اطلاعات را دریافت می کند و آن را بخاطر می سپارد چون مغز ما علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری است و در حافظه ی تصویری ما باقی میماند. به بیانی، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود.
    شبکه های معنایی یکی از روش های نمایش دانش است. شبکه های معنایی در ابتدا به عنوان یک روش نمایش حافظه انسان و فهم زبان برای هوش مصنوعی ایجاد شده بودند. بعدا از این شبکه ها برای تحلیل مفاهیم کلمات در جمله ها استفاده شد به این ترتیب برای بسیاری از مسائلی که با نمایش دانش ارتباط دارند نیز بکار گرفته شدند.از نظر گرافیکی، ساختار شبکه های معنایی را به صورت گره ها(node) کمان های متصل به آنها نشان می دهند. گره ها اغلب نشان دهنده اشیا و یا موجودیت ها هستند و کمان ها ارتباطات (links) را نشان می دهند.
    -یک ویژگی بسیار مهم در شبکه‌های معنا وراثت است.
    -شبکه‌های معنا جز روش‌های توصیفی است بدین معنی است که هرچه وجود دارد توصیف می‌کند
    -شبکه معنا می‌تواند توسعه پیدا کند و گسترش یابد.

  5. داده‌نمایی یا اینفو گرافیک به نمایش داده‌ها با استفاده از چند نمودار و شکل در قالب یک تصویر گفته می‌شود. داده‌نما ها نمایشگرانی هستند که داده ها و اطلاعات را به زبان تصویری ساده ، برای مخاطب بیان می کنند. استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده، حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی و در کوتاه‎ترین زمان ممکن از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد. داده‌نما می‌تواند شامل جدول، نمودار، متن و عکس باشد. یک ‘داده‌نمای کامل افزون بر اینکه در یک نگاه کلیات اصلی موضوع را به بیننده می‌رساند، دربرگیرنده جزئیات کلیدی موضوع برای دریافت بیشتر هست.
    استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد.
    شبکه‌های معنایی یا شبکه‌های معانی‌نگر (Semantic networks) در نمایش دانش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گونه شبکه‌ها از گراف‌های جهت‌داری تشکیل می‌شود که در آن‌ها رأس‌ها مفاهیم را نمایش می‌دهد، و یال‌ها روابط معنایی مابین آن مفاهیم را.به طوری که گره‌ها بیانگر اشیا و یال‌ها نشانگر ارتباط بین اشیا می‌باشد.

  6. بسم الله الرحمن الرحیم
    همونطور که توی خود متن اشاره شده ، شبکه ی معنا یکی از ابزار ها یا روش های مصور سازی داده هاست . یعنی ما می توانیم برای طراحی اینفو گرافیک(داده نما) از روش های مختلفی که یکی از آن ها شبکه ی معناست با ترکیب روش های دیگه استفاده کنیم . خود شبکه ی معنا از یک سری گراف (یال) جهت دار( برای نشان دادن رابطه معنایی) و چند پدر یا راس برای نشان دادن مفاهیم استفاده میشه . شبکه های معنایی به شکل های چند لایه ای هم ارائه میشن که با کنار هم گذاشتنشون میتونیم مفهوم مورد نظر رو برداشت کنیم . اما توی داده نما ما از تلفیقی از نگاره ها ، گراف ها ، نمودار ها ، داده های متنی و عددی ، نقشه ها و … برای انتقال مفهوم مورد نظر استفاده می کنیم . توی شبکه ی معنا برای انتقال مفهوم و رسم شبکه ی معنایی باید راس ها دارای یک رابطه ی منطقی با هم باشن ، اما توی داده نما حتا اگه رابطه ی منطقی هم نداشته باشن ، می تونیم ازشون برای بیان موارد دیگه استفاده کنیم . اگه داده ها با هم رابطه ی معنایی و منطقی داشته باشن ، می تونیم از شبکه معنا استفاده کنیم ، اما لزوما در همه ی موارد توانایی استفاده از داده نما رو نخواهیم داشت!!!
    شاید این مواردی که عرض کردم رو بتونیم به عنوان پاسخ این که “تفاوت های داده نما و شبکه ی عصبی در چیست” در نظر بگیریم .

  7. با سلا م
    اینفو گرالف یا همون داده نمایی
    نمایش داده ها با استفاده از شکل و نمودار های مختلف که در قالب یک تصویر ارائه میشود
    ولی شبکه معنا به این صورت هست که برای نمایش دادن دانش استفاده میشود نه اطلاعات که همانند یک گراف است و از گره ها و یال ها تشکیل می شود

  8. امیرحسین مهرابی جم ۲۰ آذر ۱۳۹۴ در ۱۰:۵۵ پاسخ

    اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف آن‌ها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است.به بیان ساده‌تر، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود.شبکه‌های معنایی یا شبکه‌های معانی‌نگر در نمایش دانش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گونه شبکه‌ها از گراف‌های جهت‌داری تشکیل می‌شود که در آن‌ها رأس‌ها مفاهیم را نمایش می‌دهد، و یال‌ها روابط معنایی مابین آن مفاهیم را.

  9. اینفوگرافیک ‌ها یا گرافیک‌های اطلاع رسان نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند.این نگاره‌ها در جاهایی که نیاز به توضیح ساده و یا سریع داده‌ها است، استفاده می‌شوند.
    استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد.از شبکه های معانی برای نمایش دانش بهره میبرند و متشکل از گراف است و در ان گره ها و یال های دارای روابط منطقی باهم هستند.

  10. عارفه فتحعلی بیگلو ۲۴ آذر ۱۳۹۴ در ۱۱:۳۵ پاسخ

    در اینفوگرافیک معمولاً اطلاعاتی که به تحریر آوردنشان سخت و غیر قابل فهم است را می‌توان در یک طرح گرافیکی اطلاع رسان مختصر به تصویر کشید.اینفوگرافیک ها ، می‌توانند اطلاعات، دانش، اعداد و ارقام را به شیوه تصویری در قالب علایم، نقشه‌ها و تصاویر ارائه کنند تهیه اینوگرافیک یک فن و یک مهارت است، طراح اینفوگرافیک در قدم نخست باید اطلاعات و اعداد و ارقام را از منابع گوناگون جمع‌آوری کند و بعد با استفاده از اشکال و نمادها آن‌ها را به شیوه‌ای جذاب ارائه کند.اینفوگرافیک ‌ها ، نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند.این نگاره‌ها در جاهایی که نیاز به توضیح ساده و یا سریع داده‌ها وجود دارد، استفاده می‌شوند .ابزاری که دو هدف عمده را پوشش می‌دهد:

    کمک به نمایش سریع، واضح و زیبای ایده‌های پیچیده
    نشر اطلاعات و داده‌ها به صورت بصری و سهل‌الوصول
    شبکه های معنایی از گراف های جهت داری تشکیل شده اند که یال ها ارتباط بین گره ها را مشخص می کند.

  11. با سلام
    اینفو گرافیک برای بیان مفاهیم استفاده میشه که برای درک بهتر مفاهیم توسط افراد از اشکال و تصاویر استفاده میشه و برای بیان اطلاعات و داده ها استفاده میشه
    اما شبکه معنا از روشهای بیان دانش هست نه اطلاعات و داده و در آن تنها از گره ها و خطوط جهت دار استفاده میشه برخلاف اینفوگرافیک که میتوان از تصاویر و اشکال مختلف بهره برد.

  12. اینفوگرافیک به معنای عرضه اطلاعات توسط تصویر است. به تصویری که از متن(Information) و گرافیک (Graphic) ساخته شده و حاوی اطلاعات و داده در مورد موضوعی خاص است. این نگاره ها در جاهایی که نیاز به توضیح ساده و انتقال سریع اطلاعات است کاربرد دارند. که کاربر با نگاهی کوتاه حجم زیادی از اطلاعات را دریافت می کند و آن را بخاطر می سپارد چون مغز ما علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری است و در حافظه ی تصویری ما باقی میماند.
    قسمت های تشکیل دهنده اینفوگرافیک :
    بصری
    محتوایی
    دانش.
    شبکه‌های معنایی یا شبکه‌های معانی‌نگر (Semantic networks) در نمایش دانش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گونه شبکه‌ها از گراف‌های جهت‌داری تشکیل می‌شود که در آن‌ها رأس‌ها مفاهیم را نمایش می‌دهد، و یال‌ها روابط معنایی مابین آن مفاهیم را.

  13. در دنیای امروزی اینفوگرافیک یک موهبت الهی است چون با استفاده از اینفوگرافیک میتوانیم در بسیاری از مسائل عملی پیچیده را به راحتی تشریح کنیم که قابل فهم و.درک باشد امروز از اینفوگرافیک در بسیاری از مکانها استفاده میکنند بهترین روش برای رساندن مفهوم است و اطلاعات را میتوانیم سریع و به راحتی انتفال بدهیم

    شبکه معنای یکی از روشهای نمایش دانش است که معمولا به صورت گراف جهتدار است.

  14. پاسخ سوال:
    در اینفوگرافی محتوا با استفاده از شکل در اختیار خواننده قرار میگیرد. در شبکه معنا اما مفاهیم و پیوندها با استفاده از یک گراف نمایش داده میشوند و علاوه بر مفاهیم و اشیا، پیوندهای بین آنها هم مشخص می شود، هر چند توضیحی راجع به محتوا داده نمی شود. اما در اینفوگرافیگ تنها به نمایش محتوا و توضیحاتی پیرامون آن پرداخته می شود و رابطه ی مفاهیم مشخص نیست. همچنین اینفوگرافیک ها طرح های متفاوتی را شامل میشوند ولی شبکه های معنایی تنها از گزاف ها برای بیان محتوا و روابط استفاده می کنند که ممکن است در بعضی موارد برای خواننده جذاب نباشد.

  15. در اینفوگرافی محتوا با استفاده از شکل در اختیار خواننده قرار میگیرد. در شبکه معنا اما مفاهیم و پیوندها با استفاده از یک گراف نمایش داده میشوند و علاوه بر مفاهیم و اشیا، پیوندهای بین آنها هم مشخص می شود، هر چند توضیحی راجع به محتوا داده نمی شود. اما در اینفوگرافیگ تنها به نمایش محتوا و توضیحاتی پیرامون آن پرداخته می شود و رابطه ی مفاهیم مشخص نیست. همچنین اینفوگرافیک ها طرح های متفاوتی را شامل میشوند ولی شبکه های معنایی تنها از گزاف ها برای بیان محتوا و روابط استفاده می کنند که ممکن است در بعضی موارد برای خواننده جذاب نباشد.

  16. اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف آنهاارائه
    سریع و ساده اطلاعات پیچیده است.

    به بیان ساده‌تر، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود .

  17. اینفوگرافیک به معنی نمایش داده یااطلاعات به صورت image یاتصویرو…که معنی ومفهوم خاص خودراداردواطلاعات بوسیله آنها به نمایش درمی آیدکه میتواندکاربردهای مختلفی داشته باشدواماشبکه معنانمایش کلی مجموعه ای ازاطلاعات است که باهم درارتباط هستندیامیتوانند به لحاظ معنایی بهم مرتبط یاوابسته باشندمانندساختاردرخت که ارتباط یاوابستگی بین والدوفرزندوجوددارد.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *