تلاش محققان هوش مصنوعی برای رمزگشایی از داعش

در الگوریتمی که برای انجام این پژوهش به کار رفت حدود ۲۲۰۰ واقعه مرتبط با فعالیت‌های داعش که در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ به ثبت رسیده اند بررسی شدند.به گزارش بی‌بی‌سی٬ پژوهشگران در این تحقیق، تاثیر حملات هوایی ائتلاف و رابطه آن با تاکتیک‌های نظامی نیروهای داعش را ارزیابی کردند.

این تحقیق که از سوی پژوهشگرانی در دانشگاه آریزونا انجام شده قرار است هفته آینده به یک کنفرانس بزرگ تحلیل داده‌ها در سیدنی ارایه شود.

تغییر استراتژی

دکتر پائولو شاکاریان، یکی از شش پژوهشگر حاضر در این پروژه، به بی‌بی‌سی گفته است: “وقتی داعش هدف حملات هوایی زیادی قرار می‌گیرد توجه خود را از عملیات گسترده مبتنی بر پیاده نظام به استفاده از بمب‌های کنار جاده ای تغییر می‌دهد.”

بر اساس این تحقیقات، در آستانه عملیات گسترده پیاده نظام داعش، میزان استفاده آنها از خودروهای بمب گذاری شده افزایش می‌یابد و یک نمونه از این اتفاق در عراق روی داده است.

دکتر شاکاریان، استاد کامپیوتر در دانشگاه آریزونا که خود در سال ۲۰۰۶ به عنوان نیروی نظامی ارتش آمریکا در عراق بوده، می‌گوید: “فکر می‌کنیم که هدف داعش از این نوع حملات با خودروهای بمب گذاری شده در آستانه حملات گسترده پیاده نظام این است که می‌خواهند راه تجدید قوای ارتش عراق را از بغداد ببندند.”

یکی از یافته‌های این پژوهش که ابتدا باعث حیرت محققان شد، افزایش شدید بازداشت افراد در مناطق تحت تسلط داعش پس از حملات هوایی ارتش سوریه بود.
به گفته دکتر شاکاریان، محققان حالا معتقدند که این بازداشت‌ها شاید اقدامی تلافی‌جویانه برای پیدا کردن جاسوسان حکومت سوریه باشد که احتمالا در بمباران مواضع داعش نقش دارند.

آقای شاکاریان می‌گوید تاکتیک‌های نظامی داعش با آنچه گروه‌های شبه‌نظامی ۹ سال قبل در عراق انجام می‌دادند تفاوت‌هایی فاحش دارند.

به گفته این استاد دانشگاه آریزونا، داعش پیچیده‌تر و پویاتر از گروه‌های دیگر است و به همین سبب ماهیت استراتژی‌های آنها همیشه بدون استفاده از تحلیل‌های آماری کامپیوتری قابل فهم نیست.

الیزابت کینتانا مدیر علوم نظامی در “موسسه خدمات متحد سلطنتی” می‌گوید نیروهایی که با داعش مبارزه می‌کنند احتمالا از چنین تحقیقاتی استقبال خواهند کرد: “ارتش به اطلاعات بسیاری دسترسی دارد. اما آنها ضمنا به راهی برای قابل هضم کردن این معلومات نیاز دارند و تحلیل داده‌هایی از این دست قطعا یکی از این راه‌هاست.”

نوئل شارکی، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه شفیلد، با اشاره به تحقیق صورت گرفته گفته است این نوع مواجهه ممکن است به پیش‌بینی حملات محتمل در آینده بیانجامد: “این پژوهش نشان می‌دهد که نیروهای داعش به جای اقدامات خودسرانه و شانسی، یا به کارگیری الگویی تازه در هر عملیات، از یک استراتژی عملیاتی قابل پیش‌بینی پیروی می‌کنند.”

به گفته آقای شارکی، “مسلما مشکل اتکا به این تحقیق این است که اگر آنها متوجه شوند رفتارشان قابل پیش‌بینی شده، به شکل ناگهانی روش خود را تغییر می‌دهند.”

بنابراین محققان در تلاشند با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای رمزگشایی حملات داعش استفاده نمایند.

دانشجویان سیستم خبره و سیستم عامل نقطه نظرات خود را در این خصوص بیان نمایید.

24 دیدگاه در تلاش محققان هوش مصنوعی برای رمزگشایی از داعش
  1. بنظر من گروهک تروریستی داعش توسط یکسری مهندسن داده کاوی تقویت میشوند که این امر موجب تسلط بیشتر در منطقه مورد نظر برای حملات خود هستند

  2. رمزگشایی از گروهک تروریستی داعش که در حملات خود بسیار حساب شده عمل میکنند کار بسیار سخت و چه بسا غیر ممکن باشد چون که این گروه در واقع از چندین استراتژی استفاده میکند و همواره استراتژی خود را تغییر میدهد.اولین استراتژی داعش حفاظت از رهبران خود که به حدود ۵۰ تن(که در لیست جنگنده های آمریکایی نیز میباشند) میرسند می باشد.که در صورت کشته شدن این رهبران گروه داعش دچار دوگانگی میشود ودر نهایت دچار فروپاشی میشود.

  3. الان دانشجویان هوش نظر ندن؟؟؟:)
    اینی ک اقای شاکاریان میگه ی بچه ۷٫۸ ساله هم میفهمه همه چیز دوروبرش با ۹ سال پیش فرق میکنه.مسلما الان تاکتیک های جدید استراتژی ها جدید تر دارند…چ داعش چ کشورهای دیگ.

    همه جای دنیا همه چی با برنامه ریزی میره جلو/شما یه تاکسی رانو در نظر بگیر برنامش اینه ک مسافر سوار کنه و ب مقصد برسونه و پولشو بگیره.این وسط حالا ی تغییر مسیر ی جاده نامطلوب و … هست پس برا اونا هم باید ی فکری کنه

    داعشم با برنامه میری جلو متلا برامه الفا اگ شکست خورد برنامه بتا رو اجرا کنن.و روی نقشه هم جاهای مشخص شده با تاریخ مشخص ک هرکدوم زمانش برسه اتفاقاتی رخ میده.
    توی تیمشون شاید ی نظامی ی دکتر در دنیای استراتژی یا… داشته باشن ک میتونه کمکشون کنه…

  4. با سلام
    به نظر بنده دانشمندان برای رمزگشایی و پیش بینی حرکت بعدی گروهک داعش باید تلاش بیشتری کنند که بنا به گفته های آقای شارکی گروهک داعش هم خیلی هوشمندانه عمل می کند و هر بار یه روش جدید و نو آوری به کار میبرد و طبق مستندات ابوبکر بغدادی رهبر گروه داعش که خود دارای مدرک دکتری علوم دینی هست پس قطعا نیروهایی هم برای تصمیم ها و حرکت های بعدی دارد

  5. سلام
    با توجه به این که اقدامات گروه داعش بسیار حساب شده و دقیق است و قطعا ان ها در اتاق های فکرشان از متخصصان زیادی در هر زمینه ای نهایت استفاده را میکنند تا حملات خود را ویران کننده و باعث ترس تمامی مردم شود. رمز گشایی چنین گروهی و پیش بینی حملات ان ها بسیار کار دشواری بوده چون ان ها به هیچ وجه مثل نیروهای بعثی گذشته ی عراق عمل نمیکنند ولی قطعا یکی از راه های مقابله با داعش رمز گشایی حملات ان هاست که در تمامی جنگ های بشر تا کنون تا حدودی استفاده شده و توانسته منافع زیادی را به ارمغان بیاورد امید است این گونه روش های پر ثمر نتیجه های خوبی را کسب کند و بنیان کثیف این گروه تروریستی ریشه کن شود

  6. مسعود حمیدزاده ۴ آذر ۱۳۹۴ در ۰۰:۴۲ پاسخ

    برای تشخیص نوع حملات ابتدا باید یک دایره المعارف کامل از تکنیک ها و تاکتیک های جدید و قدیمی نظامی داشت و سپس با توجه به سوابق عملکردی چگونگی استفاده از این تاکتیک ها به بررسی حالات ممکن عملیات های آتی پرداخت. و از بین نتایج باید برای چند حالتی که بیشتر ممکن است اتفاق بیفتد آمادگی داشت که در برخورد با هر یک از آن حملات بتوان بهترین ضد حمله را به مرحله اجرا گذاشت..
    برای رسیدن به نتیجه بهتر هوش مصنوعی میتواند کمک یار خوبی باشد بخصوص در زمان از دست دادن فرد خبره که به تاکتیک ها مسلط بود.

  7. بسم الله الرحمن الرحیم
    با اجازه استاد گرامی من در مورد خود متن گزارش صحبت آنچنانی ندارم ولی بعد از خوندن گزارش یاد یه تصویری افتادم که چند مدت قبل دیدم ( زمانی که داعش به تازگی وارد عراق شده بود ) افتادم . ماجرای اون نگاره به مقایسه ی دو عکس حرکت آزادانه ی اتومبیل های داعش و جریان حمله ی آمریکا به رژیم صدام ( به دلیل عدم توجه صدام به تذکر آمریکا در حمله به کویت) رو روایت می کرد (می تونین در مورد عکس بزرگراه مرگ تحقیق کنین) . بحث اصلی من اینه که اون موقع عراق که به حرف آمریکا گوش نکردن و به کویت حمله کردن ، چه طور از طرف آمریکا مجازات شدن !!! الان چه طور شده که داعش به راحتی و با این که آمریکا ائتلافی برای مبارزه با تروریسم(!!!) راه انداخته ، هنوز توی برخی خیابان ها و بزرگ راه ها آزادانه میگرده ؟!؟!؟ آیا آمریکا نسبت به سال ۱۹۹۱ ضعیف تر شده ؟؟؟ این قدرت استراتژیک که تو این مقاله هم بهش اشاره شده ، از کجا در اختیار داعش قرار داده شده؟؟؟
    حالا اگه بخوایم بعد این مقدمه به اصل متن خبر برگردیم ، همین حرف می تونه تا حدودی عدم موفقیت استفاده از هوش مصنوعی در مقابله کردن با داعش رو تداعی کنه . اگه مطالعات بدور از فشار سیاسی انجام بشه (مثل ۱۱ سپتامبر و هلوکاست نشه) به امید خدا هوش مصنوعی و نتایج استفاده ازش در مبارزات آتی خیلی می تونه مثمر ثمر باشه .

  8. این نوع عملیات شبیه پیدا کردن محل زندگی اسامه بن لادن بود که با کارهای عملیاتی بسیار پیچیده که در برگیرنده فرهنگ، موقعیت مکانی ، ویژگی های افراد، ساختار محل سکونت میباشد که با الگوریتم های پیچیده موجب شبیه سازی محل احتمالی بن لادن بود

  9. رمز کشایی گروهک داعش تقریبا غیر ممکن است چون توسط کشورهای قدرتمندی حمایت میشنوند و افراد باهوش زیادی در این گروهک هستند به نظر من اگر همه ی کشورهای پرقدرت باهم همکاری کنند میتوانند داعش را شکست دهند

  10. رمز گشایی گروهک تقریبا غیر ممکن است چون گروهک داعش توسط کشورهای قدرتمندی حمایت. میشوند و افراد باهوش زیادی در گروه داعش هستند که از انها استفاده میکنند به نظر شخصی من اگر همه ی کشورها بایک دیگر همکاری کنند میتوانند داعش راشکست دهند

  11. با سلام
    با توجه به اینکه داعش یه مشکل جهانی شده
    و از همچین امکاناتی برای پیش برد اهداف خود استفاده میکنه
    مسلما از جای خوبی در حال تغذیه شدن
    چون خیلی از کشورهای پیشرفته هم از علم امار یا حتی هوش برای اهداف نظامی بطور علنی استفاده نکردند
    موضوع داعش نیست با اسافاده از هوش مصنوعی و امار نتیجه جنگ شروع نشده معلوم و حتی تلفاط و هزینه های جنگ نیز مشخص میشود
    جنگی که نتیجه اش معلوم باشد ترسناک است

  12. عارفه فتحعلی بیگلو ۱۵ آذر ۱۳۹۴ در ۱۱:۲۷ پاسخ

    داعش هربار عملیات جدیدومختلفی را در پیش می گیرد مهمترین محورها عدم اکتفا به سازمان های تندرو یا مزدوران برای انجام عملیات های تروریستی است این عملیات با مشارکت ویا نظارت مستقیم بر اهداف,زمان واستراتزی حملات وتوسط مسئولان مکلف از محیطی که قرار است هدف قرار بگیرد صورت می گیرد.

  13. با سلام
    به نظر من برخلاف بقیه دوستان که اظهار کردند داعش اتاق های فکر بسیار قوی داره و داره از دکترینگ نظامی قدری بهره میبره میخوام بگم کاملا مخالفم من به عنوان کسی که شدیدا به اخبار جنگی علاقه مندم و در مورد این نوع جدید موجودات که واقعا جای تاسف داره که شبیه انسانم هستند اکثر تحلیل ها رو دنبال میکنم میخوام بهتون بگم داعش علاوه بر اینکه مورد حمایت کشورهای ابر قدرت چون امریکاست و خودشون معترف اند سرمایه های زیادی صرف شون کردند تحلیل رفتارشون اصلا کار سختی نیست و دلیل این مدعی اعتلاف چهار جانبه ایران روسیه سوریه و عراق بوده که به خوبی تونسته گروهک رو زمین گیر کنه منتهی حمایت های بین المللی مانع برچیده شدن این گروهک ملعون شده.

  14. گروهک تروریستی داعش از زبده ترین و باهوش ترین افراد در سراسر جهان در زمینه های مختلف علمی استفاده میکند.
    از جمله ی انها یکی بهترین هکر های دنیا عضو این گروهک شده بود ک کمک شایانی به این گروهک در زمینه های مختلف کرد.

    پس با استفاده از افراد زبده و حرفه ای نباید منتظر یه جنگ نامنظم و بی هدف توام با شکست دشمن باشیم.
    مطمعنا این گروهک دارای برنامه ای از پیش نوشته شده به بازی آمده زیرا همه معادلات جهان را به هم زده.
    این برنامه را می توان با رفتارشناسی,زمان شروع و پایان یک حمله,مقایسه ی نقاط مورد هدف و… شناخت. اما مطمعنا اگر داعش متوجه این مورد شود استراتژی خود را تغییر خواهد داد.

  15. فعالیت های گروهک داعش توسط افراد متخصص برنامه ریزی و تصمیم گیری میشود؛ و به نظرمن این گروهک برای یک عمل خود چندتا برنامه دارند که اگر بر حسب اتفاق نتوانستند یکی از برنامه هد را عملی سازند؛ سریعا سراغ برنامه ی بعدی میروند.

  16. محمد رضا قلعچی ۴ مرداد ۱۳۹۵ در ۱۱:۴۱ پاسخ

    سلام
    با توجه به متن میشه گفت که فرماندهان ارشد این گروه از نوابغ و تحصیل کرده های دنیا هستن
    وقتی با استدلال هوش مصنوعی هم به جوابهای مختلفی میرسند معلومه که این گروه خودش هم از هوش مصنوعی برای پیشبرد اهدافش استفاده میکنه واین امر باعث میشه که یک جنگ واقعا مهندسی شده و نقشه ای فوق العاده در جنگ به کار ببره
    با توجه به استراتژیک های مختلف این گروه و طبق نظر اقای شارکی بعد از به نتیجه رسیدن این تحقیق مطئنن این گروه سریعا تاکتیک خودش رو عوض میکنه

  17. موفقیت های داعش در جذب نیرو، عملیات و تصرفات نشانگر این است که این گروه دارای زیرساخت های مناسبی بوده و فراتز از یک گروه تروریستی عمل می کند. از این رو مطمئنا می توان با بررسی و تحلیل عملکردها و بازخوردهایشان، از ترفندهای این گروه رمزگشایی نمود. از آنجا که هوش مصنوعی یکی از قدرتمندترین روش ها برای تحلیل الگوریتم است، این تحقیق می تواند کمک شایانی به مقابله با این گروه نماید.

  18. سلام

    باتوجه به اینکه گروه تروریستی داعش توسط کشورهای ابرقدرت ازلحاظ مالی وتسلیحات و…تامین میشودپس قطعانقشه هاواهداف مختلف وپیچیده ای میتواندداشته باشدکه باداشتن اطلاعات بیشتردرباره آن وبررسی روندپیشروی وتاکتیکهاواقداماتی که صورت گرفته میتوان نحوه ی عملکردوپیشبرداهداف و…آن راشناسایی کرد.

  19. فرزانه علی بیگلو ۲ آبان ۱۳۹۵ در ۰۱:۲۳ پاسخ

    به نظر من برخلاف این که بعضی ها فکر میکنن داعشی های یک گروهی هستند که اعمال و رفتارشون مثل انسان های قرون وسطی است،از افرادی تشکیل شده که تخصص های مختلفی دارند. این همه کشتار بدون برنامه ریزی و تصادفی نمیتونه باشه. و از طرفی هم نمی شه باور کرد دست تنها و بدون هیچ حمایتی دارن فعالیت می کنند.قطعا افراد و کشورهای زیادی (نه فقط آمریکا) بهشون کمک می کنند. این کمک میتونه مالی باشه،میتونه انسانی باشه و همینطور میتونه فکری باشه.داعش از سیاره دیگه ای نیومده.دانشی که در اختیار ماست،برای اونام هست و اونها هم میتونن ازش استفاده کنن.
    نظر من اینه که حدس عملکرد داعش نمیتونه به سختی مسایل PSPACE باشه.من فکر میکنم گاهی بهتره در کنار ریاضیات و علوم محاسباتی برای حدس رفتارها و چرایی اونها سری به رشته های علوم انسانی هم بزنیم.

  20. میشه گروهک داعش رو بایک فیلم مقایسه کرد pixels!!!
    توی این فیلم شخص با فهمیدن الگو های رفتاری بازی ها سعی در شکستن رکورد این بازی می کرد و قبل از حرکت موجودات مختلف بازی ها رفتار خود را برای برد در این بازی ها تغییر می داد. اما نکته زیبای این قضیه این بود که در انتها با مدلی مواجه می شد که الگویی در آن نبود و می خواست که بدون اینکه جان خود را از دست بدهد در این بازی هم پیروز باشد.
    با در نظر گرفتن این موضوع می توان حملات داعش را نیز بر پایه ی یک الگو تشخیص داد و از مدل های مختلف اون با تحلیل داده ها به مدل حملات پی برد. و در نهایت آن ها را مجبور به بی برنامه بودن و نابودی خود کرد.

  21. بعد از شروع جنگ داخلی در سوریه گروههای مخالف با بشار اسد به چند دسته تقسیم شدند که یکی از این گروهها داعش بود که از حمایت کشورهای غربی و آمریکا بهره می بردند و این گروه را قدرتمند ساخته وبلای جان خود کرده اند. و حال آمریکا برای نابودی این گروهک تروریستی تلاش می کند.
    داعش هربار عملیات جدیدومختلفی را در پیش می گیرد مهمترین محورها عدم اکتفا به سازمان های تندرو یا مزدوران برای انجام عملیات های تروریستی است این عملیات با مشارکت ویا نظارت مستقیم بر اهداف,زمان واستراتزی حملات وتوسط مسئولان مکلف از محیطی که قرار است هدف قرار بگیرد صورت می گیرد.

  22. محمد رضا اصلاحی ۲۳ آذر ۱۳۹۵ در ۰۰:۲۷ پاسخ

    مدتی است که جهان با شدت بیشتری درگیر حملات تروریستی شده است. تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چطور می‌شود هدف بعدی حملات تروریستی را پیش‌بینی کرد؟ چطور می‌شود ذهن گروه‌های مسلح را خواند و حدس زد حمله بعدی به چه شکل و به کجا خواهد بود؟
    البته که به دست آوردن اطلاعات، جاسوسی، نفوذ در سازمان‌های تروریستی و حتی چنان که اخیرا نشان داده شده بالارفتن آمار بازدید ویدیوهای این گروه‌ها در یوتیوب و شبکه های اجتماعی همه راه‌هایی برای پیش‌بینی حملات بعدی آنها هستند.حال روش دیگری هم به این روش‌ها افزوده شده. گروهی از فیزیک‌دانان امیدوارند بتوانند از طریق بررسی برخی الگوریتم‌ها حملات تروریستی را پیش‌بینی کنند. این تیم با بررسی نوشته‌های هواداران داعش در یک شبکه‌ اجتماعی روسی، نوشته‌هایی که در آن از سربریدن و حمام خون به راه انداختن حرف زده شده بود را جداسازی کردند.
    در نتیجه تحقیقات بر روی این نوشته‌ها در شبکه اجتماعی این گروه موفق شده‌ الگوریتمی بسازد تا با آن به پیش‌بینی حملاتی که در آستانه وقوع‌اند کمک کند. حال باید دید آیا این تحقیقات صرفا در سطح تئوری باقی می‌مانند یا در عمل هم توانایی کارکرد و پیش‌بینی حملات را دارند.

  23. با پیشرفت علم هوش مصنوعی در داده کاوی و ایجاد knowledge base system ها که با استفاده از الگوریم های خاص خود توان پیش بینی اتفاقات در آینده را دارند می توان این مسائل مورد ارزیابی قرار داد و اکثر این اتفاقات درست پیش بینی می شوند مانند سیستمی که شش ماه قبل از انتخابات آمریکا پیش بینی کرده بود که ترامپ برنده ی انتخابات است اما در آن موقع کسی این باور را نداشت


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *