تجارت الکترونیک ایران در سال ۹۴

در حال حاضر ۱۶۰۱۵ کسب و کار اینترنتی، نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کرده‌اند، که در انتهای سال ۱۳۹۴ تعداد دارندگان نماد اعتماد الکترویکی به ۱۵۵۶۱ عدد رسیده است. این میزان نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد رشد داشته است. به استناد اسناد منتشره از شاپرک، چنانچه انتظار می‌‍‌‌‌رفت حجم تجارت الکترونیکی (ثبت شده) در کشور نیز رشد شانزده درصدی نسبت به سال ۱۳۹۳ داشته و مبلغ خرید اینترنتی به  ۶۰۵ هزار میلیارد ریال (شصت هزار و پانصد میلیارد تومان) رسید که از این میزان ۳۳۹ هزار میلیارد ریال (سی و سه هزار و تهصد میلیارد تومان) تراکنش خرید اینترنتی متعلق به استان تهران و ۲۶۶ هزار میلیارد ریال (بیست و شش هزار و ششصد میلیارد تومان) تراکنش دیگر استانها بوده است. این میزان در مجموع حدود ۴% از حجم تولید ناخالص داخلی کشور بوده و به آمارهای سطح بالای جهانی بسیار نزدیک است. با در نظر گرفتن این رقم سهم تجارت الکترونیکی کشور از حجم تجارت الکترونیکی در کل دنیا حدود ۱% برآورد می‌گردد .

از نظر تعداد تراکنشهای خرید اینترنتی نیز در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۹۱ میلیون تراکنش خرید اینترنتی انجام شده که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.

نکته جالب توجه، حجم مبلغ ماهیانه تراکنش در پایانه های اینترنتی است. این مبلغ به طور متوسط در هر پایانه اینترنتی ۲/۹ میلیارد ریال (دویست و نود میلیون تومان ) بوده در حالیکه متوسط ماهیانه مبلغ تراکنش در هر پایانه فروش تنها ۱۷۸ میلیون ریال (هفده میلیون و هشتصد هزار تومان) بوده است .

در سال ۱۳۹۴ متوسط مبلغ هر تراکنش خرید اینترنتی نیز ۳/۱۷ (سیصد و هفده هزار تومان) میلیون ریال بوده است در حالیکه متوسط مبلغ تراکنش هر خرید از پایانه فروش ۱/۵۵ میلیون ریال (صد و پنجاه و پنج هزار تومان) بوده است .

2 دیدگاه در تجارت الکترونیک ایران در سال ۹۴
  1. به نظر من به طور کلی خرید اینترنتی در اینده جای خرید سنتی در بازار را خواهد گرفت،مگر در بخش پوشاک که نیاز به پرو کردن دارد. ولی در بخش های دیجیتال بازار سنتی در رقابت با بازارهای اینترنتی روزی شکست خواهد خورد(اگرچه تا به الان نیز تا حدی این اتفاق افتاده است)،چرا که در بازارهای اینترنتی علاوه بر صرفه جویی در وقت میتوان با انبوهی از کالاهای متنوع روبرو شدکه قطع به یقین تمامی این کالا ها در بازارهای سنتی به خصوص در شهرستان های کوچک وجود ندارند.

  2. فرزانه علی بیگلو ۲۲ آبان ۱۳۹۵ در ۰۱:۰۵ پاسخ

    خیلی خوبه که این رقم بالای ۵٠% هستش. و مقدار تراکنشها مشخص میکنه که مردم ترجیح میدن به جای اینکه راه زیادی رو تا مراکز خرید طی کنن و مثلا وقت خودشون رو با یه فروشنده ای که از فرهنگ فقط اسمش رو بلده و چونه زدن سر قیمت محصول دلخواهشون، پشت یه دستگاه بشینن و با چندتا کلیک و اطمینان از اینکه از جای معتبری خرید کردن، به کارهاشون برسن. افزایش آمارها صرفا به رضایت مشتری از خدمات و محصول ارایه شده بستگی و از اون مهمتر دانش استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیکی در بین شهروندانمون. اگه در رسانه ها بیشتر از اعتبار این فروشگاهها تبلیغ بشه و صاحبان اونها هم به معنای واقعی خدمت رسانی کنن این آمارها با سرعت فوق العاده ای افزایش پیدا میکنه.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *